Boeken

PRESTEREN OP F1-NIVEAU

Baseer je leiderschap en management op de lessen uit de Formule 1

Wat zijn die factoren waardoor Max Verstappen zoveel races wint? Wat is zijn geheim? Wat maakt hem zo succesvol? Nieuwsgierig is Ronald Koopman naar de succesfactoren van het presteren van Max en zijn team. En ook naar de succesfactoren van de andere coureurs en hun teams.

Om succesvol te zijn, heb je goed leiderschap en management nodig. Veel medewerkers en leidinggevenden lukt dit onvoldoende, met vervelende gevolgen. Om als professional of team te presteren, is het goed om te kijken hoe topprestaties in de sport worden bereikt. Want de sport en het bedrijfsleven kunnen veel van elkaar leren.

Ronald heeft duizenden artikelen over de Formule 1 doorgenomen. Op zoek naar de verklaringen van de coureurs zelf, hun teammanagers, de analisten en andere F1-insiders voor het goede of minder goede presteren van de coureurs en teams. En dat in een sport waarin alles moet kloppen en het de kleine dingen zijn die de doorslag geven. Want alleen op die manier kun je goed presteren en winnen.

Quotes en ‘verhalen’ met de verklaringen (lees: lessen) zijn vervolgens gekoppeld aan gebieden die van belang zijn om als persoon en als organisatie uitstekend te presteren. Gebieden zijn onder meer houding, competenties, cultuur en fit met de organisatie, visie en strategie, HR-management, samenwerking en verbeteren. Ook gaat het over presteren in de uitvoering; over de strategie en het gedrag.

‘Presteren op F1-niveau is een praktijkboek met zeer inspirerende en krachtige perspectieven, inzichten en oorzaak-gevolgverbanden. De meer dan 500 lessen zijn direct te vertalen naar je eigen handelen, je werk en organisatie. Ze hebben zich namelijk al bewezen!

Lees dit boek en ontdek:

  • welke gebieden van belang zijn voor uitmuntend presteren
  • welke factoren succesbepalend zijn
  • dat veel aandacht voor houding en competenties hierbij nodig is
  • met welke details je het verschil maakt
  • dat je de lessen direct kunt toepassen
  • dat je impact genereert.

Dit boek is zeker ook interessant voor niet F1-liefhebbers. Voor ‘coureur’ kun je ‘professional’ of ‘medewerker’ lezen en voor ‘teammanager’ ‘leidinggevende’. Het boek is ook interessant voor niet-lezers. Het boek is heel makkelijk te lezen. De structuur maakt het erg toegankelijk. Je kunt ook selectief lezen. Je kunt dat onderwerp pakken waar je behoefte aan hebt.

Ronald Koopman is organisatieadviseur en expert in klant- en resultaatgericht organiseren. Hij ondersteunt organisaties succesvol bij het verbeteren van hun klant- en resultaatgerichtheid waardoor ze enthousiaste klanten en betere bedrijfsresultaten krijgen.

Aanbeveling

‘Een zeer inspirerend boek over hoe je met focus, lef, toewijding en leiderschap tot uitzonderlijke prestaties kunt komen. Ronald weet zo over zijn fascinatie voor de F1 te schrijven dat je de geboden inzichten morgen in je eigen leven wilt toepassen. Het doet de Max Verstappen in onszelf ontwaken!’

Prof. dr. mr. Bas Kodden, hoogleraar Leiderschap – en Managementontwikkeling aan Nyenrode Business Universiteit

Enkele reviews

‘‘Er vallen veel lessen te halen uit dit boek. De combinatie van quotes met lessen
maakt dat het boek makkelijk te lezen is en ook, heel belangrijk, te begrijpen.
Door de opzet van het boek kan je selectief lezen. Je kunt een hoofdstuk met
een onderwerp pakken waar je behoefte aan hebt. Een toegankelijk boek.’’ 
Stella van Veen

‘Het is een fantastische opzet om alle aandachts-/verbeterpunten aan quotes van bekende F1-iconen te koppelen. Een heel creatieve opzet die
aanspreekt. Met deze aanpak inspireer je velen om het beter te doen.’
Robert Huisman

‘Het is een interessant en leuk boek. Ik vind het zelf leuk om te bladeren. De verzamelde inzichten zijn zonder meer leuk.’
Erik-Jan Hopstaken
‘Een heel leuk en mooi concept! Het boek biedt inspiratie en structuur. Iedere lezer kan er iets uit halen en toepassen/vertalen naar zijn/haar situatie.’
Michael Geertsema
‘Het is een leesbaar, inspirerend boek waar je absoluut goede lessen uit kan halen. Een aanrader.’
Dennis Opstal
‘Wat gaaf die analogie tussen F1 en presteren in een organisatie en een verzameling quotes! De samenvatting van de ’take-aways’ van het hoofdstuk, maakt dat je een lekker vlot overzicht hebt.’
Koen Elbers

‘Ik heb genoten van dit boek! Van de vele quotes, de rubricering, de structuur, de analyse, de tips. Een topstuk!’
Harold Krijnen

‘Een leuk boek om te lezen en mooi gecombineerd met de quotes. Ik denk dat vooral het benadrukken van de teamprestatie een hele belangrijke is.’
Peter van Kampen

‘Ik denk dat het boek ook goed kan aanslaan bij jonge mensen met veel ambitie, die net aan hun carrière zijn begonnen. Dit boek is een hele leuke en toegankelijke manier om meer te leren over leiderschap en management.’
Lisa Dautzenberg

‘Het is een prettig en makkelijk te lezen boek, dat goed bruikbaar is als naslagwerk, door de heldere samenvatting na elk hoofdstuk. Goed toepasbaar in mijn eigen werk. Vaak ook voor medewerkers motiverend om op deze manier zaken ‘levend’ te maken met praktijkvoorbeelden uit racewereld.’
Inge de Wit

OVER THEEDOZEN EN OLIFANTENPAADJES; 132 x inspiratie voor meer enthousiaste klanten

Je wilt dat je klanten een topbeleving hebben en bij je terugkomen. Maar in de dagelijkse drukte zie je over het hoofd welke kansen je mist.
Terwijl het verbeteren van klantwaarde en klantbeleving vaak zit in details die je makkelijk kunt regelen. En je wordt er zelf ook blij van!

In dit praktische boek – zonder theorie! – houdt Ronald Koopman je een grappige en verrassende spiegel voor. Hij geeft je in korte anekdotes en met inspirerende foto’s talloze tips waarmee je het verschil maakt. Met de sprekende voorbeelden en reflectievragen krijg je elk team vanzelf mee. Zie hoe theedozen jou iets vertellen en dat je olifantenpaadjes maar beter kunt volgen.

Dan ontdek je met dit boek hoe:
je de klantbeleving met simpele inzichten stukken beter maakt

  • verrassende details een groot verschil maken
  • je aandacht voor klantgerichtheid systematisch kunt aanpakken
  • inspiratie leidt tot supergoede ideeën
  • je echt impact maakt en hoe goed dat voelt

Enkele reviews

‘Inspirerend! Je gaat andere wegen bewandelen dan de voor de hand liggende.’ 
Sandra Bouckaert, Deep democracy mediation & coaching

Na het lezen van dit boek is een andere kijk op al je eigen klantervaringen gegarandeerd! Je wilt daarna direct aan de slag om de puntjes op de i te zetten bij de klantreis van je eigen klanten.’
Vincent Buitenhuis, SSH&
‘Is een keer wat anders dan al die langdradige saaie managementboeken.’
Joost van Gaal, Conel BV
Gaaf hoe Ronald steeds met levendige voorbeelden een nieuwe invalshoek geeft.’
Robert de Heer, HabiTask

‘‘Wat een leuke ideeën, daar ga ik zeker wat mee doen!’
Mirjam Diels